Nowoczesna forma rekrutacji, czyli Assessment Center

Assessment Center (AC) to nowoczesna i kompleksowa metoda rekrutacji i selekcji kandydatów, która wykorzystywana jest zarówno w dużych korporacjach, jak i w przedsiębiorstwach średniej wielkości. AC ma wiele zalet z punktu widzenia pracownika i pracodawcy.

Czym jest Assessment Center?

Assessment Center (AC) to metoda rekrutacji i selekcji osób zgłaszających się do konkretnej firmy lub agencji pośrednictwa pracy. AC to wielowymiarowy proces badania różnych kompetencji kandydatów, w którym uczestnicy są obserwowani przez asesorów. AC przeprowadzane jest w postaci sesji, w formie grupowej, w której udział bierze od 4 do 12 kandydatów. Osoby te mają do wykonania różnego rodzaju zadania, zarówno indywidualne, jak i grupowe. Zwykle sesja trwa od 4 do 8 godzin, chociaż niektórzy pracodawcy decydują się na przeprowadzenie ich w wymiarze kilkudniowym. Wszystkie zadania, które otrzymują kandydaci, mają pomóc w analizie ich kompetencji. W trakcie AC badane są umiejętności pracy w grupie, znajomość języków obcych, kreatywność, zdolność do analitycznego i logicznego myślenia, a także inne kompetencje, które mają znaczenie z punktu widzenia danego stanowiska pracy, branży oraz firmy. W skład Assessment Center zwykle wchodzą następujące zadania:

  • In basket, czyli koszyk zadań, symulacja, która polega na wcieleniu się w pracownika danej firmy. Kandydat otrzymuje różne informacje, na przykład listę zadań do wykonania na dany dzień oraz harmonogram spotkań, i musi wszystko uporządkować w taki sposób, aby znaleźć czas na każde z zadań.
  • Gry symulacyjne, czyli zadania, w trakcie których uczestnicy muszą wcielić się w różne postaci, na przykład w klientów i pracowników.
  • Dyskusje grupowe i debaty.
  • Testy kompetencji, wykonywane indywidualnie lub grupowo.

Wszystkie zadania zespołowe mogą pomóc w ocenie pozycji w grupie, którą zajmuje dana jednostka, a także jej otwartości na innych ludzi i zdolności komunikacyjnych. Po zakończeniu sesji każdy kandydat jest oceniany przez asesorów. Czasami dodatkowo przeprowadzane są rozmowy z każdym z uczestników, a na końcu podejmowane są decyzje dotyczące zatrudnienia poszczególnych osób.

Zalety Assessment Center

Assessment Center to metoda czasochłonna, jednak przynosząca pozytywne rezultaty. Na podstawie złożonego i wieloetapowego procesu rekrutacyjnego można dokładnie ocenić kompetencje kandydatów, ich doświadczenie, a także możliwość przystosowania się do różnych sytuacji. AC pozwala kandydatowi na lepsze poznanie firmy, a także zasad w niej panujących oraz atmosfery w miejscu pracy. Assessment Center może odbyć się w biurze pracodawcy lub w innym miejscu, na przykład na wynajętej sali szkoleniowej. Metoda ta umożliwia wielowymiarowe i dokładne ocenienie umiejętności kandydatów, a także sprawdzenie, czy dana osoba dobrze odnajdzie się w danym zespole. Dodatkową zaletą jest także możliwość oceny kilku osób jednocześnie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here