W branży e-commerce o współczynniku konwersji najczęściej mówi się w kontekście sprzedaży. Jednak sama znajomość definicji tego wskaźnika to zdecydowanie zbyt mało – konieczne jest jego cykliczne mierzenie, także na etapie wprowadzania zmian. Sprawdź, jak wpłynąć na uzyskiwane wyniki sprzedaży.
Jak zmierzyć współczynnik konwersji?
Z perspektywy każdego właściciela e-sklepu mierzenie konwersji jest kluczowe – w ten sposób można sprawdzić, jak skuteczne są dotychczas wdrożone działania i czy przeprowadzona kampania marketingowa przyniosła oczekiwane rezultaty. Jak obliczyć współczynnik konwersji? Z pomocą przychodzi prosty wzór: ilość konwersji/ilość użytkowników x 100 proc. Jak to wygląda w praktyce?
Przykład: Celem konwersji była sprzedaż produktu. W ciągu tygodnia z produktem zapoznało się 50 000 osób. Na jego zakup zdecydowało się 1000 osób. Oznacza to, że współczynnik konwersji wyniósł 2 proc. (1000/50 000 x 100 proc.).
W praktyce właściciele e-sklepów najczęściej nie muszą samodzielnie wyliczać współczynnika konwersji – do dyspozycji mają oni szereg narzędzi analitycznych, które zapewniają im dostęp do niezbędnych danych.
Jakie są zasady oceny współczynnika konwersji?
Ustalenie współczynnika konwersji to nie wszystko – pozostaje jeszcze kwestia jego oceny. Kiedy można powiedzieć, że współczynnik konwersji jest dobry? Okazuje się, że to wcale nie tak łatwe, jak mogłoby się wydawać, a odnoszenie uzyskanego wyniku do średniego współczynnika konwersji dla całego sektora e-commerce nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem. Dlaczego?
Po pierwsze, każda branża jest inna. Niektóre produkty (jak choćby napoje czy wyroby z branży zdrowie i uroda) generują większą konwersję niż inne (elektronika czy meble). Po drugie, czynniki sezonowe (np. zbliżające się święta) mogą znacząco zwiększyć współczynnik konwersji. Taka zmiana będzie jednak tylko chwilowa. Z drugiej strony znajomość mediany dla danej branży może pomóc w odpowiedzi na pytanie, czy konwersja wymaga poprawy.
Przykład: Jeżeli mediana współczynnika konwersji dla branży zabawki i gry wynosi np. 2,4 proc., a w sklepie wynosi on np. 2 proc., to zdecydowanie jest pole do poprawy wyniku – należy wdrożyć rozwiązania, które podniosą ten wskaźnik.
W jaki sposób poprawić wyniki sprzedaży?
Zwiększanie wskaźnika konwersji i poprawa wyników sprzedaży to szerokie zagadnienie. Od czego zacząć? Od zdiagnozowania przyczyny. Jak można przeczytać na stronie internetowej https://pragmago.tech/pl/porada/czym-jest-wspolczynnik-konwersji-jak-uzyskac-wysoka-konwersje-w-e-commerce/, problemem może być choćby wygląd i funkcjonalność e-sklepu. Jeżeli użytkownik nie może korzystać z filtrów lub proces zakupu jest skomplikowany, to może on opuścić stronę i przejść do konkurencji.
Zdiagnozowanie problemów to nie wszystko – należy jeszcze monitorować, czy wprowadzone zmiany rzeczywiście przynoszą oczekiwane rezultaty. W tym przypadku nie ma drogi na skróty – konieczne jest np. skorzystanie z testów A/B (testów porównawczych). Ale to nie wszystko. Optymalizacja konwersji, podobnie jak poprawa wyników sprzedaży, to proces ciągły – nie wystarczą jednorazowe działania. W praktyce oznacza to konieczność nieustannego definiowania grupy docelowej, docierania do niej i sprawdzania, czy kolejne modyfikacje strony przyniosły oczekiwany efekt.