Metody wyceny firmy: którą wybrać?

Wycena firmy, której celem jest ustalenie wartości podmiotu gospodarczego, stanowi jeden z nieodłącznych elementów prowadzenia działalności. Wykonuje się ją przy sprzedaży całości lub części firmy, w ramach fuzji, w procesie restrukturyzacji oraz w przypadku innych zdarzeń gospodarczych. Zastosowanie znajdują różne metody szacowania wartości przedsiębiorstwa, a wybór konkretnej to decyzja strategiczna. Przedstawiamy najczęściej stosowane metody wyceny wraz z korzyściami ich zastosowania.

Metoda dochodowa wyceny firmy

Jedną z najpopularniejszych jest metoda dochodowa wyceny firmy, która skupia się na zdolności danego podmiotu do generowania dochodów w przyszłości. Wartość potencjalnych dochodów określana jest na dzień dokonania wyceny.

Samo określenie wartości przedsiębiorstwa oparte jest na kapitalizacji zysków lub zdyskontowanej wartości wszystkich przepływów pieniężnych, które przedsiębiorstwo uzyska w perspektywie czasu.

Po tę metodę najczęściej sięgają firmy uzyskujące stabilne dochody, których przepływy pieniężne są łatwe do przewidzenia.

Majątkowa metoda wyceny firmy

Kolejna z metod wyceny firmy – majątkowa – polega na szacowaniu wartości netto aktywów firmy, a więc różnicy między jej aktywami a istniejącymi zobowiązaniami.

Taka wycena firmy jest szczególnie przydatna w przypadku tych podmiotów, które dysponują licznymi aktywami, takimi jak nieruchomości czy sprzęt. W procesie wyceny metodą wartości mienia nie są brane pod uwagę potencjalne przyszłe zyski, co może nie odzwierciedlać w pełni sytuacji firmy.

Metoda porównawcza wyceny firmy

W procesie wyceny przedsiębiorstwa stosuje się również metodę porównawczą, która opiera się na porównaniu analizowanej firmy z podobnymi przedsiębiorstwami na rynku.

Najczęściej są to inne podmioty notowane na giełdzie lub takie, które zostały niedawno sprzedane.

Chociaż metoda porównawcza oparta jest na rzeczywistych transakcjach, to w jej procesie nie są uwzględniane cechy indywidualne wycenianej firmy. W niektórych przypadkach wyzwaniem będzie też znalezienie porównywalnych podmiotów.

Czym kierować się przy wyborze metody wyceny firmy?

Wybór metody wyceny firmy to istotna decyzja, którą warto podjąć, mając na uwadze branżę, rodzaj prowadzonej działalności oraz perspektywy danego biznesu. W praktyce najczęściej zalecane jest stosowanie kombinacji opisanych metod – dochodowej, porównawczej i majątkowej.

Pozwala to na uzyskanie kompleksowej oceny, ile naprawdę warta jest dana firma. Bez względu na to, jaka wycena przedsiębiorstwa zostanie wybrana, kluczową rolę odgrywa rzetelne jej wykonanie. Od staranności procedury zależy w ogromnej mierze skuteczność podejmowania strategicznych decyzji finansowych.

Na rynku funkcjonuje wiele firm doradczych świadczących usługi w zakresie wyceny przedsiębiorstwa. Przy wyborze takiej firmy warto jednak mieć na uwadze nie tylko jej kompetencje w zakresie realizacji wyceny, ale również zaangażowanie i dociekliwość, które pomogą wybrać metodę odpowiednią do osiągnięcia planowanych celów. Jedną z takich firm jest CMT Advisory, firma, która przeprowadza wycenę firmy w sposób indywidualny i kompleksowy, dobierając odpowiednią metodę szacowania wartości danego podmiotu, sporządzoną wycenę prezentuje również w formie raportu.

Poprzedni artykułUsługowe prowadzenie kadr i płac: dlaczego warto zlecić te zadania specjalistom?
Następny artykułSzukasz wsparcia dla swojego systemu Symfonia? Poznaj 5 powodów, dla których warto skorzystać z pomocy ekspertów

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj