Marketingowe bazy danych wykorzystywane są nie tylko w akcjach promocyjnych skierowanych do klientów indywidualnych; stanowią też niezbędny element pozyskiwania klientów i tworzenia relacji w sektorze B2B. Ponieważ samodzielne poszukiwanie informacji kontaktowych do firm jest skomplikowane i czasochłonne, coraz większym zainteresowaniem cieszą się oferty sprzedaży biznesowych baz danych.
Czym jest biznesowa baza danych?
Biznesowe bazy danych to wyselekcjonowane i posegmentowane zbiory informacji niezbędnych do projektowania kampanii marketingowych skierowanych do firm. Oprócz danych kontaktowych, a więc adresów, numerów telefonów i adresów e-mail rekordy mogą zawierać wiele innych informacji, w tym m.in. numery NIP i REGON przedsiębiorstw, wielkość zatrudnienia i roczne obroty. Posiadanie baz danych umożliwia tworzenie skutecznych kampanii sprzedażowych, opartych na analizie potrzeb i preferencji grupy docelowej, a także możliwości zakupowych poszczególnych firm.
Przydatność bazy danych uzależniona jest od jej jakości, a więc przede wszystkim aktualności zawartych w niej informacji. Kolejną istotną kwestią jest legalność; użycie bazy stworzonej wbrew przepisom RODO jest niezgodne z prawem. Oznacza to, że kupując bazę firm polskich, trzeba upewnić się, w jaki sposób dane zostały pozyskane.
Wykorzystanie baz danych w akcjach sprzedażowych
Chociaż bazy danych najczęściej postrzegane są jako narzędzie marketingu, w relacjach B2B odgrywają olbrzymią rolę również w procesach sprzedażowych. Wynika to ze specyfiki relacji biznesowych, gdzie komunikacja między sprzedawcą i odbiorcą jest mocno zindywidualizowana, częściej niż w przypadku relacji konsumenckich trwała i zazwyczaj dużo bliższa. Jednorazowa sprzedaż towarów i usług w sektorze biznesowym zdarza się rzadko, gdyż stała współpraca pozwala na lepsze dopasowanie oferty do potrzeb klienta oraz negocjacje cen. Zatem w sektorze B2B działania działów marketingu i sprzedaży są ze sobą sprzężone, muszą się uzupełniać – zauważa nasz rozmówca z serwisu panoramadanych.pl.
Wykorzystanie baz danych biznesowych pozwala dotrzeć z informacją o proponowanych usługach lub towarach do firm z wykorzystaniem różnych kanałów, umożliwia też zbieranie informacji o potrzebach potencjalnych klientów. Na tym etapie przydatne są szeroko zakrojone kampanie telemarketingowe. Skutecznym sposobem na zainteresowanie klientów proponowaną ofertą jest mailing z wykorzystaniem tradycyjnej poczty (kampanie wysyłkowe) oraz e-mailing, który w akcjach sprzedażowych można uzupełnić wartością naddaną, a więc upominkiem czy kodem rabatowym. Z kampanii mailingowych warto korzystać nie tylko przy akcjach sprzedażowych, gdyż są one niezastąpionym narzędziem budowania świadomości marki i relacji z klientami biznesowymi.