Znak towarowy Twojej marki może być jej najcenniejszym dobrem. Warto wiedzieć jak go zarejestrować i chronić prawnie.
Co to jest znak towarowy
Znakiem towarowym nazwiemy każde oznaczenie, które pozwala na odróżnienie od siebie różnych marek i nadaje się do zarejestrowania w rejestrze znaków towarowych, celem objęcia go ochroną. Mówiąc potocznie, zazwyczaj znak towarowy określamy mianem loga.
Oznaczenie to może być najcenniejsze dla marki – pozwala ono bowiem klientom, sposród wszystkich dostępnych na rynku produktów znaleźć właśnie ten, którego szukają – logo to jasny komunikat z jakim towarem mamy do czynienia, od jakiego producenta on pochodzi.
Istnieją też znaki towarowe renomowane – cieszą się one jeszcze wyższym poziomem ochrony, przyjmuje się bowiem, że przez swoje długie istnienie, za którym idzie szersza rozpoznawalność uczestniczą one w budowaniu renomy marki. Związana jest z tym także pozytywna opinia dotycząca jakości produktu, jego cech, wyobrażenie o prestiżu związanym z daną marką. Dobrymi przykładami mogą być znaki towarowe marek luksusowych takich jak na przykład Chanel, ale również marek szerokodostępnych, o ugruntowanej na rynku pozycji – na przykład Milka. Ekskluzywność produktu nie jest tu wyznacznikiem renomy.
Co może być znakiem towarowym? Może być to na przykład grafika, słowo, element słowno-graficzny, dźwięk i wiele innych.
Chroń znak i swoją markę
Żeby zrozumieć jak istotna jest ochrona znaków towarowych dla ochrony marki, warto posłużyć się kilkoma przykładami.
Wyobraź sobie, że wchodzisz na rynek z produktem, który odznacza się wysoką jakością, jest innowacyjny, ma szansę świetnie się sprzedać. Do jego oznaczenia używasz grafiki, która nie została zarejestrowana. W międzyczasie, w tej samej branży działa konkurencja, która promuje produkt bardzo podobny. Twój towar czy usługa zdobywa zaufanie klientów, przynosi zysk. W międzyczasie konkurencja rejestruje logo łudząco podobne do Twojego, a w momencie, gdy próbujesz zarejestrować swoje – zgłasza sprzeciw. Kto pierwszy, ten lepszy. W tej sytuacji swoją markę – niejako całą identyfikację graficzną, która sprawia, że klienci odnajdują Twój produkt, musisz budować de facto od nowa.
Inny przykład – zdobywasz uznanie na rynku, opinie klientów o Twoim produkcie są świetne, zaniechano jednak rejestracji znaku towarowego, ponieważ nie ma takiego obowiązku. Po pewnym czasie, pojawia się towar, oznaczany praktycznie identycznym logiem, co wprowadza w błąd Twoją grupę odbiorców. Zaczynają oni kupować także ten drugi towar, co pozbawia Twoją firmę części zysków. Chcesz podnieść naruszenie znaku towarowego – tu pojawia się problem, ponieważ nie został on zarejestrowany.
Z rejestracją znaku wiąże się prawo danej osoby, firmy do niego. Oznacza to też, że można dzięki temu kontrolować jak osoby trzecie będą wykorzystywać znak. Niejednokrotnie potrzebna jest licencja na używanie znaku towarowego, która może być też związana z koniecznością zapłaty ustalonej sumy przez osobę używającą znaku.
Jak zarejestrować i chronić prawnie znak towarowy
Przy rejestracji znaku towarowego warto skorzystać z pomocy prawnej, aby nie mocować się samodzielnie z formularzami w tym zakresie. Warto wpisać w wyszukiwarce hasło takie jak „Kancelaria Adwokacka Rzeszów„, żeby znaleźć prawników zajmujących się między innymi kwestiami ochrony marki.
Znak towarowy zarejestrować można, kierując wniosek do Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej. Konieczne będzie określenie klas towarów i usług, dla jakich znak będzie używany, dokładne go opisanie wraz z przedstawieniem odpowiedniej grafiki a także uiszczenie opłaty, której wysokość różni się w zależności od ilości wybranych klas. Jeśli chcemy uzyskać ochronę międzynarodową, warto złożyć wniosek do EUIPO.
Więcej na temat obsługi prawnej firm, także w zakresie ochrony marki i rejestracji znaków towarowych, znaleźć można pod linkiem https://jakubowskazawada.com/obsluga-prawna-firm/. Warto też zajrzeć tutaj: https://jakubowskazawada.com/prawo-autorskie/ i dowiedzieć się więcej na temat pokrewnej dziedziny prawa własności intelektualnej – prawa autorskiego, które ma olbrzymie znaczenie także z punktu widzenia prowadzenia własnej firmy.